תזכורת - תאריך עברי
ליום הולדת / יום השנה ועוד
כמה פעמים שכחת את התאריך העברי?!
עכשיו יש תזכורת באימייל יומיים קודם...
מהרו להרשם!
פרטים נוספים
יום הולדת יום השנה אחר
הזן תאריך:
תאריך עברי תאריך לועזי

אחרי השקיעה

"לעולם לא נחשוף את כתובת הדואר האלקטרוני שלך בפני אף גורם, משום סיבה. תוכל להסיר את שמך מרשימת התפוצה בכל עת שתרצה, ואנו נכבד את בקשתך מייד. לעולם לא נשלח לך משהו מלבד האימייל שנרשמת אליו."

פדיון הבן – המשמעות

נאמר בתורה:
קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל רֶחֶם בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה לִי הוּא. (שמות י"ג ב)
וְהַעֲבַרְתָּ כָל פֶּטֶר רֶחֶם לַיהֹוָה וְכָל פֶּטֶר שֶׁגֶר בְּהֵמָה אֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ הַזְּכָרִים לַיהוָה. וְכָל פֶּטֶר חֲמֹר תִּפְדֶּה בְשֶׂה וְאִם לֹא תִפְדֶּה וַעֲרַפְתּוֹ וְכֹל בְּכוֹר אָדָם בְּבָנֶיךָ תִּפְדֶּה (שמות י"ג יב-יג)

וידבר ה' אל משה לאמר. ואני הנה לקחתי את הלוים מתוך בני ישראל תחת כל בכור פטר רחם מבני ישראל והיו לי הלוים. כי לי כל בכור ביום הכתי כל בכור בארץ מצרים הקדשתי לי כל בכור בישראל מאדם עד בהמה לי יהיו אני ה'. (במדבר ג יא-יג)
ויאמר ה' אל משה פקד כל בכר זכר לבני ישראל מבן חדש ומעלה ושא את מספר שמתם. ולקחת את הלוים לי אני יהוה תחת כל בכר בבני ישראל (במדבר ג מב-מג)

ביאור:
הטעם למצוות פדיון הבן הבכור: בתחלת התהוותו של עם ישראל,  היו הבכורות מוקדשים לעבודת ה' בבית המקדש, זכר לנס שארע לישראל בזמן מכת בכורות במצרים. בכל בתי המצרים החל מבית פרעה ועד אחרון בית העבדים נמצא בכור מת. ואילו על בתי ישראל פסח הקב"ה. ולכן הוקדשו בכורי ישראל לעבודת ה'.

אולם לאחר שבכורי ישראל השתתפו יחד עם כולם במעשה חטא העגל, נשללה מהם הזכות לשרת בקודש. והתפקיד נמסר לבני שבט לוי שלא השתתפו בחטא. והבכורים נדרשו לפדות את חובת העבודה במקדש מאת הכהנים, באמצעות תשלום של חמשה סלעים.

דפדפו בדפי המדור כדי ללמוד ולהעמיק עוד. קריאה מהנה

יש לכם כהן? לחצו כאן לכהן מתאים לפדיון הבן


יש לכם כהן? לחצו כאן לכהן מתאים לפדיון הבן